Gepieker dat telkens bij mij terug komt….

Mijn naam is Bennie van Zandvoort. Advocaat en ondernemer. Aangenaam kennis te maken”. Ik geef een MKB ondernemer een hand op een van de zakelijke netwerken waarin ik me begeef. Hij kijkt me aan, stelt zich ook voor en zegt bijna meteen “ Ik hoop dat ik jullie nooit nodig heb”.

Ik voel meteen de adrenaline door mijn lichaam stromen. Weer een ondernemer van toch een redelijk grote MKB onderneming die er zo’n kortzichtige visie op na houdt.

Ik vraag “mag ik je even kort uitleggen waarom ik het niet eens ben met je opmerking”. “En niet omdat ik zo graag uren declareer en voor de Rechtbank pleit maar omdat ik een totaal andere visie heb”.

Met dit blog hoop ik ondernemers en leidinggevenden te inspireren om op een andere manier te kijken. Om zichzelf de kritische vraag te stellen “weet ik wel écht welke juridische risico’s ik in mijn onderneming allemaal loop” en “heb ik die risico’s voldoende afgedekt?”

Better safe than sorry

Een veel gehoorde kreet in deze corona crisis. Voor mij niks nieuws onder de zon.

Ik verbaas me er steeds weer over dat veel bedrijven en organisaties het nut van ‘beter voorkomen dan genezen’ nog steeds niet hebben ontdekt als het gaat om juridische risico’s en problemen.

Ik voel me vaak als een roepende in de woestijn.

De coronatijd bewijst pijnlijk dat we als mens toch snel denken ‘dat overkomt mij niet’. En zo denkt een ondernemer en leidinggevende ook vaak in de business. Maar juridische conflicten kunnen je onderneming of organisatie wel degelijk veel geld kosten. Daar heb ik in die 25 jaar als advocaat  de nodige ervaring in opgedaan. En ik weet inmiddels zeker, vroeg of laat krijgt je onderneming ermee te maken.

Naast dat het veel geld kan kosten, levert een juridisch probleem nog veel meer pijn op.

Denk maar eens aan de emotie en stress die het jou als directeur of manager van een bedrijf oplevert. En het verlies van controle op de situatie. Wat dacht je van de onrust op de werkvloer met niet gemotiveerde medewerkers als gevolg. Of het risico op escalatie van het conflict en het kwijtraken van je klant.

Hoe raar is dit eigenlijk dat een onderneming wel altijd een brandverzekering heeft maar juridische risico’s gewoon loopt en niet of slecht afdekt.

Juridische risico’s die je voor een groot deel aan de voorkant in een onderneming, preventief, kunt regelen. Denk aan contracten met leveranciers en klanten, zieke werknemers, niet-functionerende werknemers, geheimhoudingsovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten, aansprakelijkheidsrisico’s en je algemene leveringsvoorwaarden.

En dat dekt een rechtsbijstand verzekering niet!

Ik wens jou, je onderneming en alle medewerkers veel gezondheid en wijsheid toe. Ik hoop dat mijn woorden je tot nadenken zetten.

En mocht je behoefte voelen om hierover met mij van gedachten te wisselen, dan drink ik graag een kop koffie met je. En dat mag natuurlijk ook virtueel.