U heeft een webshop. De webshop ziet er gelikt uit en u verkoopt regelmatig producten aan consumenten. Uw retourbeleid is helemaal in lijn met de wet. De consument mag de producten altijd binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. Ook al lijkt uw retourbeleid op orde. Wist u dat de bedenktermijn van 14 dagen kan oplopen tot 1 jaar als u onvoldoende informatie geeft over uw bedrijf, de te verkopen producten, de wijze van betaling en nog tal van andere zaken? In dit blog leg ik u aan de hand van een recente uitspraak  uit hoe dit precies zit.

Wat was de situatie?

Bralex exploiteert een webshop. In die webshop biedt zij onder andere “Forskolin Naturals” aan. Forskolin Naturals is een product dat helpt met afslanken, meer energie geeft en de eetlust vermindert. Kortom: het ideale middel om mee af te vallen (al zijn de recensies op Radar.nl niet zo lovend).

In het kader van de goede voornemens, bestelt consument X in december 2016 een potje Forskolin Naturals bij Bralex. Al vóór 1 januari 2017 levert Bralex het potje Forskolin, zodat de consument daadwerkelijk op 1 januari 2017 een lijnpoging kan wagen. Die lijnpoging mislukt. Consument X stuurt op 27 januari 2017 (dus een kleine maand na ontvangst) het product retour.

Niet binnen de termijn van 14 dagen en daarmee te laat stelt Bralex. Bralex start een procedure om betaling te vorderen.

De kantonrechter stelt vast dat de consument inderdaad niet binnen 14 dagen na ontvangst het product retour heeft gestuurd. De consument ontkent dat ook niet. Ook ontkent de consument niet dat op de website van Bralex heel duidelijk stond omschreven hoe geretourneerd moest worden en wel binnen 14 dagen.

Verlenging bedenktermijn

De consument merkt echter op dat bij de levering alleen een potje Forskolin was gestuurd. Productinformatie en een bijsluiter met informatie op welke wijze de producten in gebruik moesten worden genomen, ontbraken. Volgens de consument had Bralex dat wel moeten doen. Door dat niet te doen, wordt de bedenktermijn verlengd. Pas nadat Bralex de juiste productinformatie had verschaft, gaat de bedenktermijn van 14 dagen lopen.

De kantonrechter gaat met het verweer van de consument mee. Bralex is verplicht aan de consument de nodige informatie omtrent het product te verschaffen. In deze zaak is naar het oordeel van de kantonrechter onvoldoende gebleken dat Bralex aan deze verplichting heeft voldaan.

Omdat onvoldoende informatie is verschaft over het product, is de bedenktermijn – anders dan Bralex stelt – géén 14 dagen. Deze termijn zou pas zijn gaan lopen als Bralex alsnog aan haar verplichting had voldaan tot maximaal een jaar. Door het pakket al op 27 januari 2017 terug te sturen, was de consument ruim op tijd en hoeft zij het geld niet te betalen.

Informatieplicht

In de wet staan tal van punten waarop u de consument moet informeren voordat een online koop tot stand kan komen. Informeert u de consument niet of onvoldoende, dan heeft dat verstrekkende gevolgen. De consument kan het product in dat geval tot 1 jaar na ontvangst retourneren en u moet het door de consument betaalde bedrag ook terugstorten.

Dit kan tot gevolg hebben dat de consument uw product een jaar lang gratis mag gebruiken, zonder dat hij/zij u daarvoor hoeft te betalen. In de wet is namelijk opgenomen dat alleen als sprake is van waardevermindering de consument u daarvoor moet betalen.

Als u online producten verkoopt, is het wellicht tijd uw werkwijze voor de zekerheid nog eens onder de loep te nemen. Vraagt u zich af of uw webshop “consumentproof” is? Neem dan vooral contact met mij op. U mag mij altijd even bellen met een vraag 0412-649109 of mailen gdekker@zandvoort-legal.nl

Lees ook ons whitepaper: Meldplicht datalekken; weet wat u moet doen! 

of

schrijf je in voor onze 2-delige workshop “Is uw organisatie privacy-proof”. Deze vindt plaats op 21 februari en 18 april in de CSE Lounge van FC Oss.