Algemene voorwaarden van toepassing bij telefonische opdracht?

De telefoon gaat. Een klant belt met de vraag of u morgen nog een bepaald product kunt leveren. Vanzelfsprekend. U levert het product de volgende dag. Op de afleverbon vermeldt u keurig dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn en de klant tekent deze afleverbon voor. Eind goed, al goed voor wat betreft uw algemene voorwaarden?

Een recente uitspraak van de Hoge Raad laat zien dat het op deze manier zaken onder bepaalde omstandigheden toch goed kan gaan en u een beroep kunt doen op de algemene voorwaarden. Of dat het geval is, hangt af van verschillende omstandigheden. Doen partijen regelmatig zaken? Is het gebruikelijk in de branche dat algemene voorwaarden worden gehanteerd? In het geval dat bij de Hoge Raad voorlag ging het over potgrond. Leveranciers van potgrond schijnen over het algemeen dezelfde branchevoorwaarden te hanteren. Dit kan ook in uw branche het geval zijn.

Discussie voorkomen

Een discussie als deze kunt u echter vrij eenvoudig voorkomen door de afspraken met klanten waarmee u regelmatig zaken doet één keer goed vast te leggen. In deze overeenkomst legt u vast dat op al uw overeenkomsten algemene voorwaarden van toepassing zijn, stuurt u een exemplaar van deze algemene voorwaarden mee en laat u de klant ook tekenen een exemplaar van de algemene voorwaarden te hebben ontvangen. Als de klant dan weer eens belt en u levert de order, dan kunt u op iedere afleverbon verwijzen naar die afspraken.

Vanzelfsprekend kan ik u behulpzaam zijn bij het opstellen van een overeenkomst ten behoeve van uw vaste klanten. U voorkomt dan dat u geen beroep kunt doen op uw algemene voorwaarden.